Terugblik: Challenge Black Friday

Afgelopen Black Friday (24 november) organiseerden SDG House Groningen, Noorderpoort, Alfa-college en kringloop GoudGoed een super vette challenge! Deelnemers kregen een half uur om te shoppen in de winkel van GoudGoed en met de items die ze uitkozen stelden ze een outfit samen. Ze kregen een werkplek in de winkel en daar lieten ze aan de jury zien wat ze in huis hadden.

De outfits werden beoordeeld door twee juryleden die zelf (mode)ontwerpers zijn: Amber Witte van het zero-waste label ‘Freeprisoner’ en Mairin Engelsman, alumnus van het Noorderpoort én upcycling fan. Er waren een aantal prijzen te winnen: 1ste prijs, 2de prijs en een originaliteitsprijs. De winnaars kregen een geldbedrag in de vorm van een cadeaubon, te besteden bij GoudGoed Damsterdiep. In dit artikel kom je erachter wie die winnaars zijn, vind je een fotogalerij met een sfeerimpressie van de challenge en kun je een interview lezen met een van de organisatoren, inclusief handige tips over duurzaam shoppen.

Wil jij de volgende keer ook graag meedoen aan deze challenge? Dat kan! Er komt namelijk een tweede editie. Houd de Instagram en website van SDG House Groningen in de gaten voor meer informatie.

De winnaars van de Challenge Black Friday

🏆 Eerste plaats: Fleurike

🏆 Tweede plaats: Lianne

🏆 Derde plaats: Niels

Fotogalerij Challenge Black Friday

Interview met Mariska Helmus

Mariska (29) is een van de organisatoren van deze challenge. De thema’s mode en textiel zijn al jarenlang haar passie. Ze heeft Psychologie gestudeerd aan de RUG en later ‘Sustainable Entrepreneurship’ op RUG-locatie Campus Fryslân. Hier heeft ze verschillende (gedrags)onderzoeken gedaan naar kledingconsumptie textiele ambachten. Sinds eind 2015 is ze begonnen met het promoten van fair fashion. Dit deed ze voor onder meer het Fair Fashion Festival (2016) en inmiddels doet ze dit vanuit verschillende organisaties, waaronder SDG house Groningen en haar stichting Groningen Fair Fashion (Groff). Ook is ze coördinator voor “de week van de circulaire economie” in regio Groningen. Deze evenementweek zal landelijk plaatsvinden van 11 t/m 16 maart 2024. In Groningen wordt deze week georganiseerd vanuit het onderwijs: Noorderpoort, waar SDG House Groningen aan gelieerd is, en Alfa-college werken samen.

Waarom heb je de ‘Challenge Black Friday’ georganiseerd?

“We willen graag tegengeluid bieden tegen Black Friday. Het is een dag waarop producten massaal worden verkocht en inmiddels niet alleen op de vrijdag zelf, maar de hele week eromheen. Noorderpoort en Alfa-college zijn vanuit onderwijs veel bezig met kleding en duurzaamheid dus wilden we een challenge organiseren om hergebruik van textiel te promoten, en we vonden het toepasselijk om dat op Black Friday te doen. En waar kan dat nu beter, dan in een kringloop? We willen trouwens niet alleen aandacht voor duurzaamheid vragen op de dag zelf maar ook daarna nog, dus er komt zeker een vervolg!”

Waarom is sustainable fashion zo belangrijk?

“Er is een enorm overschot aan kleding. In Nederland gooien we per jaar 1 miljard kledingstukken weg. In Groningen is dit ook een groot probleem. Bij GoudGoed komt gelukkig een derde van de kleding weer in de winkels. Maar de rest is niet goed genoeg voor de winkels. Het grootste deel van de kleding wordt doorverkocht aan buitenlandse partijen. Vanaf daar hebben we er eigenlijk geen zicht meer op wat er mee gebeurd. Kledingstukken komen uiteindelijk terecht op kledingafvalbergen in bijvoorbeeld Afrika en Chili. Ook wordt veel textiel verbrand omdat de kwaliteit slecht is, of er is bijvoorbeeld een knoopje los waardoor het niet meer rendabel is om het te fixen.”

Heb je tips voor studenten die graag zelf kleding willen maken?

“Bij VRIJDAG is een kunstencentrum dat cursussen aanbiedt over ‘zero waste’ fashion. Je kan ook naar GROFF komen in de Biotoop, GROFF heeft daar een textielwerkplaats. Vanaf volgend jaar is er elke derde vrijdag van de maand een Open Studio dag, dan kan je met je textielproject langskomen om daar aan de slag te gaan. In meerdere wijkcentra zijn ook textielwerkplaatsen waar je aan het werk kan.

GROFF staat voor: Groningen Fair Fashion. Als stichting is het ons doel om mensen bewust te maken van de huidige kledingindustrie en om samen de kledingafvalberg kleiner te maken. We maken het vooral haalbaar omdat we lokaal het verschil kunnen maken.”

Hoe kan je duurzaam shoppen makkelijker en leuker kan maken?

• “Blijf dicht bij jezelf. Focus op je eigen stijl, want daarmee neem je de impact van trends weg op je eigen koopgedrag.
  • Doe een kleurenanalyse en kom erachter wat jou het beste staat.
  • Koop alleen (tweedehands) items die een goede aanvulling zijn op je kledingkast.
  • Een van de grote problemen van ‘Fast Fashion’ is dat de kwaliteit heel laag is. Dus als je nieuwe kleding koopt, ga dan voor kwaliteit. Let op het materiaal waar de kleding van is gemaakt. Dit staat vaak op het label.
  • Gebruik de duurzame stadsgids van Groener Groningen. Daar is in kaart gebracht waar je duurzaam kan shoppen op verschillende gebieden, zoals: lifestyle, eten en kleding. Hier vind je ook alle kringloopwinkels van Groningen!”

Mariska over tweedehands shoppen: “Voor mij was het een mind shift omdat ik zo gewend was aan fast fashion, dat alles in alle maten te krijgen is. Alles is beschikbaar. In tweedehands winkels heb je dat natuurlijk niet, dus als ik een keer een parel vind, ben ik er 100 keer meer blij mee!”

Zie ook op Instagram: “Outfits gespot tijdens de Challenge Black Friday

Dit artikel is geschreven door: Julia Wiegers