Movember: Niet Snoeien maar Groeien!

De bovenlipborstel, oftewel de snor, siert het gezicht van menig man. In november, wanneer de rookpluimen van de ‘stop-met-roken’-maand zijn opgetrokken, is het dan ook de tijd voor een snor-gerelateerde maand: Movember! Wereldwijd laten mannen hun snorren groeien, niet alleen om er hip uit te zien, maar vooral om aandacht te vragen voor prostaatkanker, teelbalkanker en de algemene (mentale) mannelijke gezondheid. Movember is meer dan een snor laten groeien; het is een stijlvolle daad van bewustwording.

Door: Anne Geerdes

Oorsprong

Het Movember-avontuur begon als een briljant idee tussen twee vrienden, Travis Garone en Luke Slattery, tijdens een ontspannen biertje in het zonnige Melbourne, Australië. Ze merkten op dat de snor was verdwenen uit de trends van die tijd en vroegen zich af: kunnen we deze iconische vorm van gezichtsbeharing een nieuw leven in blazen? Zij kwamen op het idee om een snor te laten groeien om geld in te zamelen voor het goede doel. Ze bedachten de term ‘Movember’, een combinatie van de maand november en het Engelse woord ‘Moustache’.

Het project begon met 30 mannen die bereid waren de uitdaging aan te gaan, maar groeide snel en verspreidde zich binnen een aantal jaar internationaal verder. Movember werd meer dan alleen het laten groeien van snorren; het werd een wereldwijde beweging voor het vergroten van het bewustzijn van prostaatkanker, teelbalkanker, geestelijke gezondheid en andere gezondheidsproblemen bij mannen.

Waarom deze doelen?

Zelfdoding, teelbalkanker en prostaatkanker zijn als de schurken die onze mannelijke helden bedreigen. De voornaamste doodsoorzaak onder mannen is zelfdoding, 14,9% per honderdduizend mannen pleegt zelfmoord- een pijnlijke werkelijkheid. Prostaatkanker is wereldwijd de op één na meest voorkomende soort kanker bij mannen, met elk jaar meer dan 1,4 miljoen nieuwe gevallen. De behandeling van prostaatkanker kan zware eisen stellen aan de lichamelijk en mentale gezondheid van mannen met deze ziekte, ook met een succesvolle uitkomst. In het geval van teelbalkanker wordt de diagnose 95% van de tijd gevolgd door gevestigde behandelingen en goede uitkomsten. Er is helaas een kleine groep mannen en jongens voor wie de uitkomsten minder goed zijn.

Ready, Set, Snor!

Ondanks dat Movember al een aardig aantal dagen onderweg is, is het nooit te laat om in actie te komen. Mocht jij nou geen snor willen laten staan, of dat überhaupt niet kunnen, maar wil je toch je steentje bijdragen dan kun je bijvoorbeeld doneren. Sinds 2003 heeft de Movember actie al meer dan 1250 gezondheidsprojecten over de hele wereld gefinancierd dankzij alle donaties. Mocht je nou liever fysiek inzet tonen dan kun je deze maand 60 kilometer rennen of lopen, 1 kilometer voor elke man die we gemiddeld per uur verliezen. Maar, ook verschillende sportclubs in Groningen maken zich hard voor Movember. Zo zamelt bijvoorbeeld de Rugbyclub Groningen geld in. Studentenverenigingen, zoals R.K.S.V Albertus Magnus, sluiten zich ook aan bij deze beweging. Echter, simpelweg een gesprek aangaan met iemand kan al voldoende zijn. Het draait allemaal om het onder de aandacht brengen, erover praten hoort daar ook bij. Of je nu jong of oud bent, het zijn gezondheidsproblemen die mannen van alle leeftijden mogelijk kunnen treffen.

Dus, zoek het gesprek op. Op die manier kunnen steeds meer mannen zeggen: mijn gezondheid, dat zit wel snor!