Nieuws

In de spotlight: ‘Might Delete Later’

In de spotlight: ‘Might Delete Later’

SpotTV ging in gesprek met ‘Might Delete Later’. Zij verwerkt voicemails in haar nummers en biedt bellers de kans om hen te laten dansen op hun eigen stem. De voicemails gaan over het ervaren van angst, druk of eenzaamheid. Er zitten ook berichten met humor tussen. ‘Might Delete Later’ is één van de aanstormende talenten die op Eurosonic Noorderslag (ESNS) editie 2024 het publiek in Huize Maas liet dansen.

Foto’s en tekst: Keri Bosker GRONINGEN                                                  

Wat bracht je op het idee om als Might Delete Later muziek te maken? En hoe kwam je op het concept om ingesproken voicemails toe te voegen in jouw nummers?

Er zijn kleine boekenkasten op de straten waar mensen boeken in kunnen leggen of één uit kunnen pakken. Ik zag dit in Amsterdam op een dag dat ik door de straten aan het wandelen was. Op een gegeven moment kwam ik veel flyers tegen waar op stond: ‘Hey, ik heb een stofzuiger nodig. Óf hey ik heb een oppas nodig.’ Op dat moment dacht ik: ‘wat als ik een telefoonnummer op kleine flyers zet en mensen vraag gedachtes te delen? Misschien gaan mensen wel bellen?Met een nieuw telefoonnummer: +3165886830 startte ik het concept. Ik liep naar huis. En opeens waren ze daar die dag: tien nieuwe voicemails.’

 

In welke talen laten mensen voicemails achter?

‘Allemaal verschillende talen. Nederlands, Engels en nog veel meer. Dat was wat mij gelijk verraste. Er zijn zoveel verschillende talen ingesproken. En dat van mensen uit één straat in Amsterdam.’

 

In jouw nummer: I’ve Been There zit een voicemail van een vriendin van jouw verwerkt. Op 8 februari 2022 tijdens een lockdown ontving je deze voicemail die over het ervaren van angst gaat. Waarom heb je deze voicemail geselecteerd?

‘Als ik eerlijk ben ging ik op het moment dat ik deze voicemail binnenkreeg over angst, zelf door een diep dal. Covid speelde een rol, Nederland zat op slot en er werden allemaal concerten gecanceld. Ik zat in mijn studio en verschillende gedachtes gingen door mij heen: ‘Wat ben ik aan het doen?  Waar heb ik zo hard voor gewerkt als alles wordt afgelast?’ Op dat moment zijn de vriendin die de voicemail achter liet en ik begonnen met elkaar hele lange spraakberichten te sturen. Wij zaten in het zelfde schuitje. We hadden dezelfde ervaring met angst. Ik dacht: ‘Wat fijn, er is iemand die begrijpt hoe ik mij voel.’ Op dat moment ontstond er een klik bij mij met de muziek die ik wil maken. ‘Ik wist zeker dat ik deze voicemail van mijn vriendin moest gaan gebruiken.’

 

Wil jij ook impact maken met nummers die heel open over het ervaren van angst gaan?

Ja, absoluut. Als ik nu naar het nummer I’ve Been There luister weet ik hoe ik mij op dat moment voelde. Het is belangrijk dat mensen ergens herkenning kunnen vinden voor een bepaald gevoel dat zij op dat moment ervaren, dit kan in een songtekst. Ik wil hen het gevoel geven dat iemand hen begrijpt.

 

In een ander nummer geef je ook aan dat er niet genoeg gepraat wordt op sociale media over zaken zoals angst. Wat bedoel je hier mee?

‘Wat ik er mee bedoel is dat artiesten niet vaak praten op sociale media over hoeveel werk het creatieve proces achter de schermen hen kost. De persoon die met haar voicemail in het nummer I’ve Been There zit begreep meteen hoe ik mij voelde. En hoeveel werk en tijd er vooraf gaat aan voorbereiding voor het moment dat ik op een podium sta en een lied zing. Het is voor mij makkelijk om een show van veertig minuten te geven. Maar wat niet veel mensen zien, zijn de zes maanden intensief bezig zijn met nummers die aan het optreden vooraf zijn gegaan.’

 

Hoe maak je een selectie uit alle voicemails die jij ontvangt?

‘Ik ontvang ongeveer tien tot dertig voicemails per dag. Ik beluister deze allemaal in mijn studio. Welke voicemails ik selecteer voor mijn nummers hangt er helemaal van af in wat voor stemming ik zelf ben voordat ik mijn studio binnenloop. Soms hoor je dit ene geluid of die ene zin en denkt: ‘Ja dit is het! Dit pakt mij.’

 

Waarom heb je er voor gekozen om tijdens Eurosonic Noorderslag te komen optreden?

Het zou tof zijn als het mijn eigen keuze was. Maar wat nog cooler is, is dat ik enorm geluk heb gehad dat ik één van de acts mocht zijn die het land, Letland, waar ik ben opgegroeid mocht representeren. Op Eurosonic Noorderslag in Groningen. Dit vind ik zo ontzettend gaaf.

 

Wat was jouw hoogte punt en diepte punt in jouw carrière als artiest?

Ik denk dat mijn hoogtepunt is geweest dat ik in het voorprogramma van Moderat in AFAS Live mocht staan. Dit was afgelopen oktober en ik vond dit geweldig. Mijn dieptepunt is denk ik op die 8ste februari in 2022 geweest die in het nummer I’ve Been There voorkomt. Tijdens de covid periode raakte het mij echt net een nieuwe artiest te zijn en dat meteen alles voor mijn ogen op leek te houden voor twee jaar. Dat alle concerten gecanceld worden en alles op losse schroeven kwam te staan, raakte mij diep. Datzelfde gold voor veel andere artiesten.

 

Je praat veel over gevoelens tijdens jouw optreden zoals het ervaren van blijdschap of verdriet. Over wat voor gevoel gaat jouw nieuwe nummer: ‘Maybe I Need You?’

‘Dit nummer is: ‘bittersweet’. Het gaat erover dat ik heel goed alleen kan zijn, maar uiteindelijk heeft iedereen iemand anders nodig. Bijvoorbeeld vrienden of een speciale vriend of vriendin. We hebben elkaar nodig.’

 

Krijg je ook wel eens berichten over liefde of relaties die over gaan?

‘Ik krijg heel veel voicemails die gaan over liefde of ‘breakup stories’. Vooral het laatste ontvang ik veel. Ik schrijf niet heel veel muziek met het thema liefde. Maar al deze voicemails zetten mij wel aan het denken. Ik heb er zoveel van dat ik in de toekomst wel nummers met dit thema moet gaan maken.’

 

Wat is het hoofddoel van de voicemails die je toevoegt in jouw muziek?

Om luisteraars er van te verzekeren dat er wel iemand kan zijn die het zelfde gevoel ervaart als jijzelf. Een stuk herkenning en erkenning geven. Dat een gevoel ook herkenbaar kan zijn voor een persoon die mijn muziek luistert en de voicemail van iemand anders hoort.’

 

Sturen mensen veel persoonlijke verhalen in? Heb je een voorbeeld daarvan?

‘Ik krijg veel verhalen over hoe iemand door een moeilijke periode heengaat met al het nieuws wat wij de laatste tijd te zien krijgen. Je opent het nieuws en dan is er: oorlog, veel geweld en er is nog zoveel meer gaande. Als ik deze voicemails luister heb ik het idee dat aldeze mensen hetzelfde ervaren. Dit is een groot thema. Daarnaast zijn er heel veel grappige voicemails die ingesproken zijn door mensen tijdens feestjes, zoals karaokeachtige voicemails. Mensen praten ook graag over snacks op één of andere manier. Dit zijn ook leuke voicemails. Daarnaast ontvang ik veel persoonlijke berichten. Iemand vertelt bijvoorbeeld hoe het met zijn of haar broer of zus gaat.’  

 

Wat is een voicemail die jij hebt ontvangen die jou echt is bijgebleven, die jou blij of verdrietig maakte?

‘Ik denk dat je die voicemail te horen krijgt in mijn volgende nieuwe nummer.’

 

Wat is de droom die jij hebt met jouw muziek carrière?

‘Ik wil heel graag spelen op Lowlands. Just saying. Dat is mijn droomfestival.’

 

Waarom Lowlands?

‘Omdat ik al zo’n lange tijd in Nederland woon. Elke keer als ik naar Lowlands ga is er een bepaald gevoel dat ik daar krijg. Eentje die heel positief is. Er is een bepaalde sfeer op dat festival. Vaak ben ik de gelukkige om mijn vrienden daar te komen aanmoedigen. Ik wil graag spelen op een festival in het land dat nu als mijn thuisland voelt.’

 

Foto: Keri Bosker

Foto: Keri Bosker



Heb jij een vraag of idee om dit platform nog leuker te maken? Neem contact op!

Contact