Hotspots: Thriftstores in Groningen

Vintage shoppen is tegenwoordig een activiteit die door velen wordt omarmd. Of het nu gaat om het lenen van de oude jas van een broer of zus, het stiekem stelen van een veel te groot overhemd uit de kast van je vader, of items bij de gevonden voorwerpen van de plaatselijke bingoclub: vrijwel iedereen heeft ervaring met het ontdekken van vintage parels. Van kledingstukken doordrenkt met geschiedenis tot meubels met een verhaal; het vintage shoppen is niet alleen een reis door het verleden, maar misschien zelfs de weg naar een betere toekomst. Maar waarom draagt vintage shoppen bij aan een betere toekomst? Hoe komen winkels eigenlijk aan de vintage spullen? En waar kun je nou het allerbest vintage shoppen?

Bewuste, maar ook leuke, keuze

Door je een weg te banen door de vele verschillende stijlen die een ‘thrift store’ te bieden heeft kun je unieke kledingstukken vinden die niet langer beschikbaar zijn in de reguliere winkels of kledingstukken die misschien zelfs niemand anders meer heeft! Vintage kleding heeft vaak een eigen karakter, het heeft een verhaal, en kan daarmee bijdragen aan een meer persoonlijke originelere stijl. Daar bijkomend zijn oudere kledingstukken vaak ook nog eens van een stuk betere kwaliteit dan de hedendaagse items die je doorgaans bijvoorbeeld bij de H&M of Zara kopen kan. En vergeet niet: trends komen terug. Wat 20 jaar geleden in de mode was, zie je langzamerhand weer verschijnen in het staatbeeld.

Naast dat het leuk is om jezelf een weg te banen opzoek naar dat ene item van historische waarde (maak er bijvoorbeeld een ‘thrift-dagje’ van!), is het is ook nog eens een milieuvriendelijke keuze. Het verlengt namelijk de levensduur van kledingstukken en vermindert de vraag naar nieuwe productie, waardoor de milieu-impact van de mode-industrie wordt verminderd. Het kan zo ook een ethische keuze zijn, vooral als je rekening houdt met de arbeidsomstandigheden en ethische praktijken in de mode-industrie.

Waar komt vintage vandaan?

Maar waar komt vintage nou eigenlijk vandaan? Als je zelf wel eens je eigen oude kleding in een textielcontainer hebt gegooid is er een grote kans dat je er een tweedehands kleding verkoper blij mee hebt gemaakt. Kleding die in de tweedehands kledingcontainers wordt verzameld wordt bijna altijd verkocht aan textielsorteerders. Zij kopen de kleding op en verdelen het in categorieën gebaseerd op kwaliteiten en soort. Door dit proces is het voor retailers mogelijk om vrij goedkoop en vrij specifiek tweedehandskleding bij de sorteerders te kopen. Grote vintage organisaties kopen het grootste deel van hun assortiment op deze manier in.

Maar, er zijn ook velen winkels of particulieren die zelfstandig artikelen uitzoeken en deze per stuk inkopen. Deze manier van inkopen vindt vaak plats via platformen als Marktplaats, Facebook en Vinted. Zelf kleding doneren kan dus door een account aan te maken op een van de hiervoor genoemde platformen, door het in te leveren bij een kringloopwinkel bij jou in de buurt of door oude kleding en textiel in te leveren bij gemeentelijke inzamelbakken of mileustraat.

Thrift shoppen in Grunn!

Zoals vaak gezegd wordt: er gaat niks boven Groningen! En zo ook voor het shoppen van vintage kledij. Zo kun je een dag lang vertoeven bij Goudgoed in de Protonstraat. Ooit een autoshowroom, nu omgetoverd tot een kringloopwinkel en een tweedehands fietsenwinkel. Als je tijdens je zoektocht naar verborgen schatten trek krijgt, biedt Goudgoed op donderdag verse soep en een broodje bal aan!

Voor degene die bekend staan als twijfelaar, en vaak spijt hebben van hun aankopen, is Kringloop Plus aan de Diamantlaan de perfecte bestemming. De service hier is uitstekend, en op alle producten geldt garantie voor ruilen of geld terug. Zeker de moeite waard om een kijkje te nemen!

Als je spontaan besluit om op zoek te gaan naar tweedehands stukken, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen, geen zorgen. Gebruik de Kringloop App. Deze handige app toont alle kringloopwinkels in de buurt, inclusief openingstijden.

Niels’ Favoriete Thriftstores

Om jullie nog een handje verder te helpen heeft redactielid Niels zijn favoriete tweedehands winkels op een rijtje gezet:

1. Fair Back Kringloop – Ulgersmaweg 28
  2. Goudgoed – Damsterdiep 269
  3. Mamamini – Noorderbinnensingel 100
  4. Mamamini – Damsterdiep 307
  5. Kringloop Plus – Diamantlaan 1

Meer dan genoeg mogelijkheden dus! Het herinnert mij aan de wijze woorden van Macklemore in zijn wellicht meest bekende nummer, ‘Thrift Shop’: “One man’s trash that’sanother man’s come up.” Wat voor de een misschien gezien wordt als overbodig, kan voor de ander een geweldige vondst zijn. Dus, waar wacht je nog op? Ga op avontuur, struin door de winkels in Groningen en wie weet welke verbogen schatten jij zult vinden…!

Artikel geschreven door: Anne Geerdes

De foto’s zijn gemaakt door: Julia Wiegers