Nieuws

BLOG | Louis brengt beroepen in beeld

BLOG | Louis brengt beroepen in beeld

Het belang van Beroep in beeld

Als onlangs afgestudeerde student toegepaste psychologie (gespecialiseerd in arbeids- en organisatiepsychologie) ben ik overtuigd van de krachtige invloed die film kan hebben op (jonge) mensen en hun persoonlijke ontwikkeling.

‘Film is a powerful medium that can educate, inform and inspire people of all ages. It has the ability to bring about positive change in the world and to make a difference in people’s lives.’

Die woorden van Steven Spielberg hebben mij altijd geïnspireerd, want ik ben het daar volledig mee eens. Mede daarom heb ik het concept ‘Beroep in beeld’ bedacht. Via dit YouTube-kanaal willen we scholieren een unieke en diepgaande inkijk geven in verschillende carrières. We doen dit (voornamelijk) door interviews met professionals af te nemen en deze professionals op hun werkplek te bezoeken. Door elke student gelijke kansen te geven om een beroep te leren kennen, dient ons kanaal een meritocratisch ¹ doel en zorgt het ervoor dat alle scholieren een eerlijke kans krijgen om hun passies en droombaan te ontdekken.

De kracht van film

Films hebben namelijk de kracht om mensen te laten dromen over doelen (of realiteiten) die nog niet beschikbaar zijn en kunnen inspireren om daarnaar te streven. Door films te bekijken die verschillende thema’s en perspectieven verkennen, kunnen scholieren een dieper inzicht krijgen in hun eigen waarden, interesses en passies.

De theorie van Christian Metz over primaire en secundaire identificatie verheldert dit. Volgens Metz identificeren wij ons tijdens het kijken van een film op twee manieren met de personages op het scherm. Ten eerste houden we ons bezig met primaire identificatie, wat betekent dat we ons op een persoonlijk niveau identificeren met de beelden die een camera schiet. Hoe ervaar je bijvoorbeeld de locatie waar de camera filmt en wat voor gevoel krijg je daarbij? Ten tweede houden we ons bezig met secundaire identificatie, wat inhoudt dat we ons op een persoonlijk niveau identificeren met het personage en zijn of haar ervaringen en gevoelens.

Door ons op deze manier met het beeld en de personages te identificeren, kunnen we een beter begrip krijgen van onze eigen waarden, interesses en passies. We onderzoeken tijdens het kijken namelijk hoe we ons verhouden tot de ervaringen en gevoelens van de personages op het scherm.

Films kunnen ook een geweldige manier zijn voor scholieren om te begrijpen hoe verschillende banen eruit zien en of deze banen misschien goed bij hen passen. Als een student bijvoorbeeld graag films over wetenschap of technologie kijkt, zullen ze wellicht een carrière in die richting overwegen. En als een student zich meer aangetrokken voelt tot films over zakendoen of financiën is het goed mogelijk dat deze student geïnteresseerd raakt in het nastreven van een vergelijkbare carrière. De personages en verhalen in films kunnen natuurlijk ook dienen als rolmodel en scholieren inspireren om hun eigen dromen na te jagen.

Wat is het doel van Beroep in beeld?

Mijn doel is om ervoor te zorgen dat ons YouTube-kanaal een legitiem hulpmiddel voor studenten wordt bij het bepalen van hun studiekeuze. Zo willen we scholieren helpen om weloverwogen beslissingen te nemen over hun toekomst, vertrouwen te hebben in hun studiekeuzes en een gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen.

1 (Moeilijk woord he? Hier een beetje uitleg: meritocratie (vrij vertaald: geregeerd door degenen die het verdienen) is een maatschappijmodel waarin de sociaaleconomische positie van elk individu is gebaseerd op verdiensten (merites). Hierbij gaat het dus niet direct om de aanleg die iemand heeft, maar vooral om wat iemand met die aanleg doet. Andere factoren, zoals afkomst, leefomgeving, geldbezit, ras en geslacht mogen er (in principe) geen rol bij spelen. Kortom: een meritocratie is een samenleving waarin individuen een positie innemen op basis van hun eigen vaardigheden en kennis en niet door waar je wieg staat of vanwege traditie. Dat geldt ook voor ons YouTube-kanaal: wij willen ervoor zorgen dat scholieren minder afhankelijk zijn van de mensen uit hen eigen omgeving om hun passies en droombaan te ontdekken, zodat iedereen weloverwogen een studie kan kiezen die bij diegene past.)

 

Tekst: Louis Visser
Foto: Kyra Boer

Dit item is gemaakt door

Heb jij een vraag of idee om dit platform nog leuker te maken? Neem contact op!

Contact