16 september

Kenniscafe Forum

Onderzoek toont aan dat kunst en cultuur een positieve invloed hebben op ons welzijn en onze gezondheid.

Een live concert is dus niet alleen leuk, maar kan ook goed zijn voor je gezondheid. Kunnen we kunst en cultuur ook inzetten om welzijn te verbeteren in de zorg? Er zijn enkele projecten in Groningen die hiermee experimenteren. Een team van musici speelt en improviseert bijvoorbeeld in ziekenhuizen voor patiënten en zorgprofessionals. Deze live muzieksessies blijken de ervaring van pijn en angst bij patiënten te verminderen. Daarnaast blijken zorgprofessionals ook gebaat bij de sessies, de muziek zorgt voor persoonlijker contact tussen de verpleegkundigen en de patiënten. Naast muziek zijn ook andere kunstvormen te vinden in de zorg, zoals beeldende kunst bij mensen met dementie en dans met parkinsonpatiënten. Wat kunnen we leren van deze projecten? Hoe kan kunst een bijdrage leveren in de gezondheidszorg?

In dit Kenniscafé gaat Alex van den Berg in gesprek met Groningse onderzoekers en kunstenaars die kunst in een zorgsetting brengen. Barbara van Leeuwen, professor en oncologisch chirurg aan het UMCG, ontdekte dat patiënten minder pijn en angst ervaren na het luisteren van live muziek; Herman van Hoogdalem, beeldend kunstenaar en docent aan Minerva, portretteerde mensen met dementie en zorgverleners, begeleid met interviews; en Krista de Wit, violist en docent aan het Prins Claus Conservatorium, onderzocht de gevolgen van livemuziek voor de relatie van de patiënt met verpleegkundigen.

In het Kenniscafé praten we welke maand met Groningse wetenschappers en onderzoekers over actuele thema’s. Het Kenniscafé wordt georganiseerd i.s.m. Science LinX en Forum Groningen en wordt ondersteund door het Akkoord van Groningen.

Illustratie: Yvette Compaijen

Bekijk event

Heb jij een vraag of idee om dit platform nog leuker te maken? Neem contact op!